Cute Bow Tie Hearts Blinking Blue and Pink Pointer

الأحد، 18 ديسمبر، 2011

sahabattttttttttt,....

 Ingati daku....
Seandainya aku lupa pada Tuhan
Diwaktu kelapangan dan kesibukan
Dan juga kesenangan dan kesusahan


Ingati daku
Zahir dan batinku dengan keislaman
Jangan pula aurat kudidedahkan
Semakin singkat tipis dan dijarangkan


Ingati daku
Hakikat ini milik yang Maha Kuasa
Diserahkan jiwa dan raga
Menjadi tumpuan hati buat segala-galanya


Ingati daku
Untuk menjadi sahabat yang baik
Cintakan kedamaian
Kisah akhirat sebagai peringatan


Ingati daku
Untuk bercinta hanya keranaNya
Mengutamakan sifat seorang yang beriman
Supaya Menjadi benteng kukuh hasutan syaitan

 Biar setinggi mana ombak DUGAAN melanda

Biar seganas mana badai MASALAH menghempas

Tanamkanlah sauh KETETAPAN IMAN

Agar tidak berganjak HALUAN...

الثلاثاء، 6 سبتمبر، 2011





GAMBAR2 RAYER KAMI....GENG2 SPMO6....














GMBAR FAMILY TERSAYANG :
 YG DI BLAKANG DR KIRI, ABG SYAM DAN ANAKNYA,ALEESYA...PAS2 ABG DIN, UMMI, ABOH, ABANG NUAR,CUDIN...

YG DPAN PLOP DR KIRI K.YAH,K.TIAH( K.IPAR), NAJIHAH, CMAH, TINI, K.NOR (K.IPAR)DAN ANAKNYA,ALYA..PASTU AKU (ADAH), DAN PEHAH.....
 TAMBAH AG TP XDOP DALAM GAMBO...ANAK SDARE,AUNI FAQIHAH DAN MOHD HAZIM.....




YG NI PLOP,KAWAN2 SKOLAH DLU...

ATAS :
"ADAH" , LIDA, AIN

BAWAH :
FAZA,AWATHIF,MIRA,FIHAH..

الاثنين، 15 أغسطس، 2011


 TQ FOR : MADAM SAKINAH AHMAD

LELAKI :
EJAT,HANIF,MUBIN,PIEY,APIZ,LIE,AKIM,
MAIL,USOP,FAKHRI....

PEREMPUAN :
ADAH,MIZA,CDAH,K.HA,K.WANI,K.FIK,
K.ESAH,LAYLA,NA,LAH,K.NABILAH,K.PAH,
K.ANI,MARIAM,HUSNA,SHILAH,RUZILAH,
MAI,FARAH,RUHUL,MAZ,K.MAJDA,AZIE...





ISMP CHAMPIONSHIPS 2011...
27.12.2011
SMOGE ISMP TRUS MAJU DAN BERJAYA.....
CAYOK2X....









sahaBAT yg diiNGATI,,...


Pertemuan telah ditaqdirkan,
Antara kita tidak pernah dirancang,
Manalah taqdir hendak dilawan,
Semuanya ketentuan Tuhan.

Wahai sahabat sematkan semua kenangan,
Yang telah bersama-sama kita lalui,
Suka dan duka memburu impian,
Moga teguhnya ikatan ini,

Sahabat,
Yang amat kukasihi,
Susah senang kau di sampingku,
Kehadiran dikau disisi,
Mengubat sepi dihatiku,

Sahabat yang amat kucintai,
Susah senang kau di samping,
Walau kini hilang di mata,
Namun kau tetap dihatiku,

Sahabat bertuahnya ku rasa,
Mendapat teman sepertimu,
Membimbing menasihatiku,
Hanya Satu Dalam Seribu,

Namun kini,
Hanyalah tinggal kenangan,
Petemuan kita di lamar perpisahan,
Kemesraan bermekar di akhir perkenalan,
Sayu menitiskan air mataku.




Doaku buatmu sahabat yang dirindui:

"Ya Allah, Sahabatku Ini Temanku, Mesra Kami Penawar Duka, Rindu Kami Menambah Cinta, Rajuk Kami Membuah Ceria. Ya Allah, Sillaturrahim Kami Ukhuwah Fillah, Bermusuhan Kami Nauzubillah,Berpisah Kami Insha'Allah. Ya Allah, kawanku adalah sahabatku ini, Rahmatilah Kami Meniti Usia,Terpisah Kami Di Alam Nyata, Temukan Kami Di Taman Syurga"

*sahabat,  akan kudoakan kesejahteraan kalian dari kejauhan, agar kalian sentiasa bahagia, serta memori kita bersama, sentiasa tersemat kemas di hati,tiada pertemuan yang lebih ku harapkan dari pertemuan di Syurga Abadi*..

Kisah Sahabat bersama Lirik


الثلاثاء، 2 أغسطس، 2011

doa2 HARian di BULAN RAMADhan...dr aredah89..

 Doa hari – 1

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku ... Wahai Tuhan sekalian alam!!
Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.

Doa hari – 2

Yaa Allah! Dekatkanlah aku kepada kenidloan-MU dan jauhkanlah aku dan kemurkaan serta balasan-MU. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-MU dengan rahmat-MU, Wahai Maha Pengasih dad semua Pengasih!!

Doa hari – 3

Yaa Allah! Benikanlah aku nizki akal dan kewaspadaan. dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bagian untukku dari segala kebaikan yang KAU turunkan, demi kemurahan-MU, Wahai dzat Yang Maha Dermawan dari semua dermawan!

Doa hari – 4

Yaa Allah! Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintah-MU, dan berilah aku manisnya bendzikin mengingat-MU. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-MU, dengan kemuliaan- MU. Dan jagalah aku dengan penjagaan-MU dan perlindungan-MU, Wahai dzat Yang Maha Melihat.

Doa hari – 5

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon ampunan, dan jadikanlah aku sebagai hamba-MU yang sholeh dan setia serta jadikanlah aku diantara Auliya'- MU yang dekat disisi-MU, dengan kelembutan-MU, Wahai dzat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.


Doa hari – 6

Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Doa hari – 7


Yaa Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku dzikir berupa dzikir mengingat-MU secara berkesinambungan, dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk orang-onang yang sesat.

Doa hari – 8
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa kasih sayang tenhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-onang mulia, dengan kemuliaan-MU, Wahai tempat berlindung bagi orang-onang yang berharap


Doa hari – 9
Yaa Allah! Sediakanlah untukku sebagian dri rahmat-MU yang luas, dan beriknalah aku petunjuik kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku diantara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-MU dengan ihsan-MIU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon.

Doa hari – 11
Yaa Allah! Tanamkanlah dalam diniku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diniku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12

Yaa Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana'ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diniku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.


Doa hari – 13
Yaa Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menenima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.

Doa hari – 14
Yaa Allah! Janganlah.Engkau hukum aku, karena kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala' dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.

Doa hari – 15
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu'. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa hari - 16

Yaa Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan seru sekalian alam.
Doa hari – 17
Yaa Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita-ku. Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam. Sholawat atas Mohammad dan keluarganya yang suci.
Doa hari – 18
Yaa Allah! Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa hari – 19
Yaa Allah! Penuhilah bagianku dengan berkah-berkahnya, dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, Wahai Pembed petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa hari – 20

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu sorga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu'min.

Doa hari – 21
Yaa Allah! benilah aku petunjuk menuju kepada kenidloan- MU. Dan janganlah Engkau bed jalan kepada setan untuk menguasaiku. Jadikanlah sorga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh kepenluan orang- orang yang meminta.

Doa hari – 22
Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu karunia-MU, turunkan untukku berkah-berkahmu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keridloan-MU, dan tempatkanlah aku di dalam sorga-MU yang luas, Wahai Penjawab doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Doa hari – 23
Yaa Allah! Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus kesalahan onang-orang yang berdosa.

Doa hari – 24

Yaa Allah! Aku memohon kepada-MU hal-hal yang mendatangkan keridloan-MU, dan aku berlindung dengan- MU dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindani kemaksiatan tenhadap-MU, Wahai Pemberi para peminta.
Doa hari – 25
Yaa Allah! Jadikanlah aku orang-.orang yang mencintai Auliya-MU dan memusuhi musuh-musuh MU. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-MU, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa hari – 26
Yaa Allah! Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, dan dosa-dosaku diampuni, amal perbuatan ku diterima, dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.
Doa hari – 27

Yaa Allah! Rizkikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan keslahanku, Wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya yang sholeh.

Doa hari – 28
Yaa Allah! Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah perantaraanku kepada-MU diantara semua perantara, Wahai Yang tidak tersibukkan oleh permintaan orang-orang yang meminta.
Doa hari – 29
Yaa Allah! Liputilah aku dengan rabmat dan benikanlah kepadaku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dan noda-noda fitnah wahai pengasih terhadap hamb- hambaNYA yang Mu'min.

Doa hari – 30

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas jalan keridloan-MU dan keridloan Rasul. Cabang-cabangnya kokoh dan kuat berkat pokok-pokoknya, Demi kenabian Mohammad dan keluarganya yang suci, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

salam ramaDHAN almUBArak sahABAT2ku..

Sahabat yang dikasihi Allah,
Jika terdapat dalam hatimu suatu perasaan benci atau sayang kepada seseorang, maka telitilah perbuatanmu itu berdasarkan Al-Qur'an dan hadis. Jika benci kamu itu sesuai denagn Al-Qur'an dan hadis, maka bergembiralah kamu., kerana kamu bertindak sesuai dengan Allah dan Rasul-Nya. Tetapi jika benci kamu tidak sesuai dengan Al-Qur'an dan hadis, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya kamu telah mengikuti hawa nafsu kamu. Jika kamu membenci orang itu kerana kamu terpengaruh oleh hawa nafsu kamu, maka bererti kamu tidak adil dan kamu menentang Allah dan Rasul-Nya. Oleh kerana itu kembalilah kamu kepada Allah, bertaubatlah kerana kebencian kamu itu dan bermohonlah kepada-Nya supaya kamu mengasihi orang itu dan orang-orang lain, yang terdiri atas orang-orang yang beriman, wali-wali-Nya, orang-orang pilihan-Nya dan orang-orang soleh dari hamba-hamba-Nya serta hendaklah kamu yakini bahawa Allah akan mengasihimu apabila kamu kasih dan sayang kepada mereka semata-mata kerana Allah.

Sahabat yang dimuliakan,
Bersikaplah kamu terhadap seseorang, seperti kamu bersikap terhadap orang yang kamu kasihi. Pendek kata, hendaklah kamu meneliti perbuatan orang itu berdasarkan Al-Qur'an dan hadis. Sekiranya Al-Qur'an dan hadis membenarkan dan menyukai perbuatan orang itu, maka kamupun harus membenarkan dan menyukai perbuatan orang itu. Tetapi, jika keduanya membencimu, maka kamupun hendaklah membencinya sesuai dengan Al-Qur'an dan hadis. Sesuaikanlah perasaan dan perbuatanmu dengan Al-Qur'an dan hadis. Jika kamu mengasihi seseorang sedangkan Al-Qur'an dan hadis membencinya, maka janganlah kamu mengasihinya, supaya kamu tidak menuruti hawa nafsumu, sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan."
(Surah Shaad ayat 26)

Sahabatku,
Dalam jiwa manusia secara fitrahnya suka dikasihi dan mengasihi. Kasih yang paling utama, tanda orang beriman adalah kasih kita kepada Allah dan Rasul mengatasi kasih kita pada yang lain. Kita kasih pada yang lain seperti ibu-bapa, adik-beradik, kaum keluarga, sahabat-sahabat, rakan-rakan, guru-guru, suami, isteri, anak-anak dan orang-orang beriman adalah semata-mata kerana Allah. Kayu pengukur kita adalah Al-Qur'an dan hadis. Begitu juga apabila kita berhajat untuk mencari calun isteri atau suami kriteria yang perlu digunakan adalah Al-Qur'an dan hadis jangan lari dari kedua-dua sumber tersebut insya Allah kita akan selamat dan berbahagia di dunia dan di akhirat.

الأحد، 24 يوليو، 2011

raPUh...opick

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

الخميس، 21 يوليو، 2011

tipS bhGIA....


1. Jangan Takut dan Khawatir
    Perasaan takut dan khawatir merupakan pikiran kita yang paling tidak produktif. Sebagian besar hal-hal yang kita khawatirkan atau takutkan tidak pernah terjadi. Jadi untuk apa kita khawatir dan takut?
2. Jangan Pernah Menyimpan Dendam
    Dendam adalah hal terbesar dan akan menjadi beban terberat jika kita menyimpannya di dalam hati. Maukah anda membawanya sepanjang hidup? …. Saya rasa tidak. Jangan sia-siakan energi kita dengan menyimpan dendam, sudah pasti tidak ada gunanya. Gunakanlah energi kita tersebut untuk hal-hal yang positif.
3. Fokus Pada Satu Masalah
    Jika kita memiliki beberapa masalah, selesaikanlah masalah kita satu per satu. Jangan terpikirkan untuk menyelesaikan masalah secara sekaligus karena justru akan membuat kita semakin stress.
4. Jangan Membawa Tidur Masalah Anda
    Masalah adalah hal yang sangat buruk untuk kesehatan tidur kita. Pikiran bawah sadar kita adalah hal yang luar biasa yang dapat membuat kita gelisah dan tidur kita menjadi tidak nyenyak.
5. Jangan Mengambil Masalah Orang Lain Untuk Anda Selesaikan
    Membantu orang lain yang sedang dalam masalah adalah hal yang mulia, tetapi jika kita mengambil porsi terbesar untuk menyelesaikan masalah orang lain tersebut justru itulah kesalahan terbesar. Biarkanlah orang tersebut yang menyelesaikan masalahnya sendiri dengan porsi terbesar.
6. Jangan Hidup di Masa Lalu
    Mungkin terasa nyaman bagi kita mengingat hal-hal yang menyenangkan di masa lalu tetapi jangan anda terlena didalamnya. Konsentrasilah dengan apa yang terjadi saat ini, karena kita pun akan bisa merasakan banyak kebahagiaan di saat ini. Saya yakin kita akan mempunyai perasaan yang jauh lebih berbahagia jika kita merayakan apa yang terjadi saat ini dibanding dengan mengingat-ngingat kebahagiaan di masa lalu.
7. Jadilah Pendengar yang Baik
    Mungkin sebagian besar orang termasuk saya susah untuk menjadi pendengar yang baik. Justru sebaliknya kita mengharapkan orang lain yang mendengarkan omongan kita, tetapi sebetulnya dengan belajar mendengarkan orang lain, kita akan mendapatkan banyak hal baru yang dapat sangat berguna bagi kebahagiaan hidup kita.
8. Jangan Biarkan Frustasi Mengatur dan Bahkan Mengacaukan Hidup Anda
    Kasihanilah diri kita lebih dari apa pun, maksud saya adalah janganlah kita menyerah pada frustasi. Maju terus. Ambillah tindakan-tindakan positif dan lakukanlah dengan konsisten.
9. Bersyukurlah Selalu
    Bersyukur dan berterimakasihlah atas semua yang kita dapatkan, bukan hanya hal yang positif saja tetapi juga hal yang negatif, karena saya percaya dibalik setiap hal yang negatif tersebut ada hal baik yang bisa kita pelajari.

السبت، 2 يوليو، 2011

ALLAH THE MOST MERCIFUL..

ALLAH knows what is best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain.

We always want laughter
and the merriment of cheer
but our heart will lose
their tenderness
If we never shed a tear.

ALLAH tests us often
with suffering and sorrow
He tests us not to punish us
but to help us meet tomorrow.

For growing trees are strenghtened
if they can withstand the storm
and the sharpness of the chisel
gave the marble its grace and form.

ALLAH tests us often
and for every pain
He gives us
provided we are patient
Is followed by rich gain
So whenever we feel that
everything is going wrong
It is just ALLAH'S way to make our spirit strong.

الأربعاء، 22 يونيو، 2011

wah...wah...waH...=)

EMMM....cpatnYE Masa BERLALU.....ari nIE dh mSUK 20 Rejab....xlamer je lg,msuk bulan sya'baN........btol KAta org " masa I2 emAS " .....MASA x menUNGGu kiTA , sebalikNYA kiTA yG menGEjar masa....

kADG2 ANa pkir,...keinGinan utk MENJdi manuSIA yg baik xPERNAh pdam , slaGi haYAT diKANdg badaN...TP layakkah diri INI UTK berdkwAH Kpd org lain,sdangKAN diri inI MAsih lalAI MENJAlankan tanggungjawab sbg seoRG HAMbaNYA.....BTAPA TINGGI N HEBATNYA ILMU ALLAH SWT....n anA seBAGAI hmbaNYA rsa diri SGt kerdil N hina lg....amPUNIlah hambaMU inI...

emmm...APE yer kwaN2ku buaT Skrg ni???kdang2 nk TAHu jgk pERKMbgan terbarUU....smogER SMuanya lam keadAAN shat n hpY WITH their faMILy....

emm....XDApat dh nk cKAP PER....cumer time KASEH lah krn LAWAt blog niI....sgaLA KEMUSYKILAN or ketidak PUAS HAtian bleh lah KOmen yeK....

" jdlah ORG yg seNTIASA menolong ORG Yg memerLUKAN BNtuan....."

nk cKAP APER lg yer.....

" beraNI KERAna benaR,TKUT krn salaH"

SKrg NIE anA DK kt umah JER SmentarA CUti sem NI,TLg ummI N ABOh....kdG 2 rASE cm NK KEJE,tp ADa 2 rsE MLAs jgak nk CRi...dk KT UMah je la.... pn lambT AG NK bkak,dLAM Blan 9....pah RAyer 2....rsE CM aper YG ana BLAjo dh jd TENGGElam timbul....ISH3......SMOGe xhilaNG LA sgala ILMU Yg ana PELAJARI...AMin....

" ya ALLAH,kepadaMU Kami berseraH.....AmpunILAH DOSA hmbaMU INI....PERTAmbahkanlah ILmu kami dUNIA n akhirat.....ENGKAU pimpinkanKANLAH hamBA2MU ke jaLAN YG ENGkau REDhai....." amiN.....



الأحد، 19 يونيو، 2011

soaL HatI..

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.


Begitul...ah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....


Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....


Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.


Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL....

الأحد، 5 يونيو، 2011

sepoTong Doa..

Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang Ya Allah….
Seandainya telah Engkau catatkan…. 
Dia milikku tercipta buatku…. 


Ya Allah ya tuhanku yang maha mengasihi….
Seandainya telah Engkau takdirkan …. 
Dia bukan milikku…. 
Bawalah dia jauh dari pandanganku…. 
Luputkanlah dia dari ingatanku…. 
Dan peliharalah aku dari kekecewaan… 
Ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti…. 
Berikanlah aku kekuatan…. 
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…. 
Hilang bersama senja yang merah…. 
Agarku sentiasa tenang…. 
Walaupun tanpa bersama dengannya… 
Ya Allah yang tercinta…

Pasrahkanlah aku dengan takdirmu… 
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan…. 
Adalah yang terbaik untuk ku… 
Sesungguhnya Engkau maha mengetahui…. 
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…. 
Ya Allah…..

 Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…. 
Di dunia dan di akhirat…. 
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini… 
Janganlah Engkau biarkan aku sendirian…. 
Di dunia ini mahupun di akhirat…

الثلاثاء، 17 مايو، 2011

WanITa SoleHah

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita untuk menerima gelar solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.

Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat saja yaitu:
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut:

1. Taat kepada Allah dan RasulNya

Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga

2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah.
- Tidak cemberut di hadapan suami.
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami.
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya.
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan fisik & kecantikannya serta rumah tangga


FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA
---------------------------------------

Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah datang dari faktor dalam. Bukanlah faktor luar atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemborkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.

Faktor-faktor tersebut ialah:

1) Lupa mengingat Allah

Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak heran jika banyak wanita yang tidak menyadari bahwa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syetan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: artinya:

" Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya."
Sabda Rasulullah s.a.w.: artinya:
"Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan." (Riwayat Tarmizi)

Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia

Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syetan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelimang dengan dosa dan noda.
Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An'am: artinya:
" Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh karena itu tidakkah kamu berfikir."

3) Mudah terpedaya dengan syahwat
4) Lemah iman
5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.


Ad-dunya mata' , khoirul mata' al mar'atus sholich
Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang baik adalah Wanita sholihah.

الاثنين، 9 مايو، 2011

rehlah ke ULU benDUL....

HE2....xde yg mahu diceritakan...
cume sdikit pengalaman beramai2 ke ulu bendul,kuala pilah...
bestnya pergi cne...mandi,makan,borak2x....
n then,alkisahnya tmpat 2 bbrapa hari lpas berlaku kjadian....
smoger familynya sabar menempuh ujian 2 n dlindungi ALLAH slalu...amin...

kami pergi pagi...n blik lpas asar....
inilah pengalaman kami bersama...
n kami harap dapat pergi lagi ke sane...
n dapat menimba lebih lgi ilmu pengetahuan...
n kami dapat merapatkan sialturrahim...

fuyooooooooooooooooooo!!!airnya sgt sejuk...
tmpat 2 pn sgt cntik....
mailah ke ulu bendul....
mmg nk g byk kali lpas 2....
he2...promote lak...

tpppp.....jg2 tau tyme mandi 2...jgn terlalu teruja sgt....
smoger ALLAH melindgi kita semua dlam rahmat N kasih sygNYA....AMEEN...











الاثنين، 18 أبريل، 2011

TAUBAT........

ALLAH swt sentiasa memerintahkan kita supaya bertaubat, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar.” (At-Tahrim: 8.)
Allah telah membuka pintu harapan kepada hamba-hambaNya: “Katakanlah; wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar: 53)
Syarat-syarat taubat :
  1. Ikhlas ingin bertaubat
  2. Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi
  3. Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan
  4. Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya
  5. Dikerjakan sebelum ajal tiba
Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidaklah sah. Jika dosa berkaitan dengan manusia yang lain, maka syaratnya ditambah lagi, iaitu harus dapat membebaskan diri dari hak orang yang berkaitan. Contohnya jika hal itu berbentuk harta, harus dikembalikan. Jika berbentuk hukuman, ia harus menyerahkan diri mohon dimaafkan. Jika hal berupa cacian dan sebagainya, maka ia harus memohon keredhaannya.

Taubat tidak boleh diundur-undur atau ditunda. Kerana jika demikian ia sangat berbahaya bagi hati manusia. Jika tidak segera menyucikan diri sedikit demi sedikit, maka pengaruh dosa itu akan bertompok-tompok, dan akhirnya akan merosakkan hati sehingga tertutup dari cahaya kebenaran.
Di antara penyebab yang akan membangkitkan jiwa bertaubat seseorang itu adalah jiwa yang selalu mengingati hari kematian dan hidup bersendirian di dalam kubur. Kata-kata mati adalah sesuatu yang sangat menakutkan kebanyakan manusia. Mati beerti berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Hari terputusnya segala nikmat. Sedangkan berpisah sebentar sahaja dengan anak atau isteri, dapat mengalirkan air mata kesedihan, apa lagi berpisah untuk selamanya
Firman Allah: “Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati pula.” (Az-Zumar: 30)..

الخميس، 7 أبريل، 2011

SekADAr bermADAH DI PETang Hari.....

emm...tiada apa mahu dbicarakan.....cume skadar mengisi masa terluang....
emm...bosan n letihnya blajor n mengadap buku setiap arie....
aisehhhh....bila la nk blik kampung ni....rndu kt umi n aboh....
adik2...dgn ketawa n menangis samer2x...
juz go ahead,SAADAH.....be a positive n GOOD girl...
emm...hr ini....tlh terlepasnye sa2 ag bebanan n tekanan....
menghadapi EXAM balaghah...alhmdlillah....tp....1 je,bertukar2x n berbelit2 jwapan aku...
argghhhhhh...emm,,,mgkn ada hikmah disebalk i2.....2 la,saper suruh study last minute.....pdan muke...hu2

emm...agaknye kwan2 aku semua bleh jwab...
aku pn mendoakan kejayaaan mereka.....
emm...xthu la nk tulis pe lg...
harap semuanya berjalan lancar...hu2

tgal 1 minggu sajer lg...
berthanlah SAADAH.....cayok2x....
ilmu msti pnuh di dada...
agar CEROH MSA DPANG,bak kater umi n aboh....
kita jgn mengharapkan org lain...bn2 dri kita sendiri,OKAY!!!

haaa...nk criter sal dinner...
hr sab2 ni ada dinner...senior with junior...
moge berjalan lancar juge....
harap semuanya OK....

emm....boring n tension...
2 la hr2 yg aku lalui....
tiada apa yg best...
nasib baik ada gk kwan 2 yg baik especially miza,k.ani,k.nabilah,n k.aisyah.....
best all of u GUD LUCK n thaNKz....

xbleh nk taip byk sgt ni...
cumer madah je di petang hari...sajer2 g2....
hu2...may ALLAH bless u ALL.....

الخميس، 3 مارس، 2011

 

cinta....
cintailah ILAHI...
kerna DIA yg kekal abadiey...
cinta...
cinta manusia hanya sementara...
cnta bertunjangkan nafsu..
semakin hari...semakin pudar...
kalau cinta i2 datang dr ALLAH SWT...
i.ALLAH...
pasti akan kekal hga ke SYURGA...
ingatlah wahai teman...
cinta juga menyebabkan para ilmu jatuh...
jatuh kerna tewas dek nafsu...
yang sentiasa inginkan perhatian...
dari insan tersayang,...
CINTA,...
cintailah ILAHI agar hidup kita sentiasa bhgia...
cntailah DIA sepenuh hati kita...
cntailah DIA dgn sebenar2 cnta...
agar kita sentiasa terpelihara dr dosa...
agar kita sentiasa dlm redhaNYA...

Jgn biarkan hidup kita musnah dek kerana CINTA manusia..
jgn biarkn nafsu menguasai dirimu....
INGATLAH...
CNTA ALLAH adalah segala2nya...
PENCIPTA kita semua...

cayok2x...



الاثنين، 17 يناير، 2011

kePEntiNGan sYARIah islAM...

Saudara-saudara kaum Muslimin yang dirahmati Allah...

Marilah sama-sama kita mempertingkatkan iman dan taqwa dengan dengan melaksanakam perintah-perintah Allah di dalam kehidupan kita. Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 29:


“Wahai orang-orang yang beriman jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya dia akan memberikan kepada kamu furqan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni dosa-dosamu dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

Allah juga telah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat: 3.


“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Kucukupkan kepadamu nikmat-Ku dan telah Aku telah redhai Islam itu menjadi suatu cara-hidup (agama) bagimu.” (Al-Maidah: 3)

Ayat tersebut telah menjelaskan bahwa, Allah s.w.t telah menyempurnakan agamaNya dengan melengkapkan undang-undang syariah sebagai panduan bagi Umat Islam.

Syariah Islamiyah merupakan ajaran yang disampaikan oleh Nabi s.a.w. Muhammad daripada Allah s.w.t. , samada ia berkaitan dengan pembaikan akidah untuk membebaskan akal manusia daripada cengkaman keberhalaan dan khurafat, pembaikan akhlak untuk membebaskan manusia daripada pengaruh dan penyelewengan hawa nafsu serta pengishlahan masyarakat untuk membebaskan manusia daripada kezaliman, kacau bilau dan penindasan.

Untuk mencapai semua keperluan inilah, maka Allah mensyariatkan a suatu sistem peraturan yang menyusun hubungan antara sesama manusia dan memelihara hak-hak mereka.

Tujuan utama diturunkan syariah Islam adalah untuk menjaga kemashlahatan umat manusia. Selain itu juga adalah untuk menegakkan keadilan di antara manusia, serta menyelamatkan mereka dari hal-hal yang bersifat kekejaman dan kerosakan. Oleh kerana itu, jika kita teguh dan beriltizam melaksanakan ajaran Islam akan terpeliharalah keharmonian insan dan alam di mana dia hidup di dalamnya.

Oleh itu, hukum Islam tidak beku dan terhenti disuatu tempat atau masa. Para ulama’ telah menekankan bahawa fatwa, pengajaran, maupun proses undang-undang mestilah memperhatikan perubahan zaman, tempat, situasi dan keadaan masyarakat.

Sehubung dengan itu, hukum Islam seharusnya difahami dalam
perspektifnya yang sebenar, samada ianya bersifat Fiqh, fatwa atau qada’ (hukuman), kerana setiap satu dari perkara tersebut ini, memberi kesan kepada perjalanan dan aturcara perundangan Islam.


Sidang Jumaat rahimakumullah


Pepata Melayu ada mengatakan, malu bertanya sesat jalan. Maka itu Islam mensyariatkan umatnya bertanya kepada orang yang berilmu sekiranya, mereka mendapati sesuatu masalah itu tidak jelas hukumnya. Allah s.w.t telah berfirman :




Kami tidak mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyalah kamu kepada Ahlu Zikr (yang berilmu) jika kamu tidak mengetahui ” (surah Al-Anbiya’ ayat 7)

Salah satu unsur penting didalam pelaksanaan syariah Islamiah didalam kehidupan kita ialah dengan adanya makanisma Fatwa. Ianya penting dalam kehidupan masyarakat Islam kerana perkembangan sains dan teknologi dan suasana kehidupan yang senentiasa berubah dan berkembang akan menimbulkan beberapa persoalan baru yang memerlukan huraian fatwa. Kerana itu para fuqaha’ mengatakan : Fatwa itu ditentukan berdasarkan masa, tempat dan tabiat orangnya.

Sebagaimana Al-Imam Ibnu Qayyim telah mengatakan dalam bukunya I’lamul Muaqqi’en: “fatwa dapat mengalami perubahan kerana perbedaan zaman, tempat, situasi, adat istiadat dan niat .”

Dalam bukunya yang lain, seperti Ighasatul Lahafan, Ibnu Qayyim menjelaskan bahwa di sana ada dua jenis hukum :
Pertama :Thabit -hukum Tetap dan Kedua : Hukum yang berubah

Hukum-hukum yang bersifat tetap, tidak dapat diperbaruhi, meskipun terjadi perubahan zaman dan tempat, serta berbagai upaya ijtihad mujtahidin.
Misalnya mengenai kewajipan-kewajipan agama , larangan-larangannya dan ketentuan lain yang bersifat tetap seperti halal haram.

Sedangkan hukum yang berubah, sesuai dengan perubahan zaman, tempat, situasi dan kondisi, juga mengalami perubahan.


Sebagai contoh lain adalah perubahan fatwa kerana perubahan situasi.
Sabda Rasululallah saw. “ Aku pernah melarang kamu berziarah kubur, maka berziarahlah (sekarang) kesana”

Menurut Imam Syafi’I r.h. penghapusan hukum tersebut kerana hilangnya alasan (illah). Maka kukum tersebut diangkat untuk sementara waktu, kerana alasan (berlakunya pemujaan kubur) sudah tidak ada lagi (disebabkan para sahabat sudah mantap aqidah mereka).


Sesuatu hukum itu boleh berubah dengan perubahan zaman, Kita tidak boleh mengabaikan realiti zaman dan kemajuan yang terjadi pada sesuatu zaman itu serta mengabaikan pencapaian manusia bagi memakmurkan kehidupannya. Kerana itu, fiqih Islam tidak membeku di suatu tempat sepanjang masa, kerana itu fatwa mahupun proses undang-undang mengambil kira perubahan zaman, tempat, situasi dan kedaan. Di sini kita dapat melihat bahwa Islam adalah agama yang sesuai dan relevan pada setiap masa dan tempat.

Di antara unsur-unsur Syariah Islam serta ketinggian prinsipnya ialah keharmonian dengan kenyataan dan kesesuaiannya dengan kehidupan sepanjang zaman. Oleh itu, tidak munasabah pada akal dan syarak akan terjadinya pertentangan antara hukum-hukum Islam dengan maslahat manusia atau terjadinya pertembungan antara nas syariat dengan kenyataan hidup. Allah s.w.t. Maha Tinggi hikmahNya yang telah memansukhkan syariat-syariat agama langit yang terdahulu dan Allah datangkan Syariat yang baru yang menyesuaikan antara kepentingan individu dengan kepentingan jemaah untuk mewujudkan kebajikan dan kebahagiaan bagi insan secara keseluruhan serta menjamin kepimpinan umat dan keselamatan dunia sehingga hari Qiyamat.